Kära amerikanska soldater,
kära fredsbevarande styrkor,
När den 11 september inträffade körde jag en dag senare till arméns anläggning i Gießen, Tyskland.
Jag pratade med en amerikansk person i tjänst och gav honom några liljor.
Jag sa: "Min familj och jag beklagar verkligen din förlust. Jag tog med mig dessa blommor för att visa att vi känner med er." Han tog blommorna och sa: Han tog blommorna och sa: "Okej, tack." Jag svarade: "Vad som än hände: Låt inte hatet styra över din själ, broder."
I dag har vi en annan situation. Den globala situationen är inriktad på klimatfrågor och naturligtvis Corona.
Det finns fortfarande behov av en armé i den här världen, så länge vi fortsätter att slåss mot varandra. Personligen skulle jag föredra en värld utan vapen eller arméer. Men jag ser i alla fall att vi fortfarande är i behov av något av detta. Jag är vän med FN:s fredsbevarande styrkor och har lärt mig en sak genom åren. Jag har lärt mig att kärleken sträcker ut sina händer en gång till när den blir biten, men jag har också lärt mig att kärleken kan försvara sig själv.
Ni är alla här för att stå upp för demokrati och frihet. Valfrihet, frihet i hjärta, själ och sinne.
På 1980-talet fanns det en låt av Sting från det brittiska bandet Police. Låten hade en rad som jag minns tydligt:
"Jag tror att ryssarna också älskar sina barn."
Vi är på väg in i en helt ny era för mänskligheten på den här planeten. När Neil Armstrong gick på månen 1969 sa han till oss alla: "Det är bara ett litet steg för mig, men det är ett stort steg för mänskligheten".
Numera är vi alla delaktiga i detta stora steg. Genom att fokusera på det faktum att det finns mycket mer saker som vi har gemensamt som mänsklighet än som skiljer oss åt, kommer vi att kunna manifestera en period då det inte längre behövs några krig.
Alla ni som är här i dag arbetar för att få igång denna framtid. Ja, det kommer att finnas faror. Ja, det kommer att finnas sorg. Och JA, jag vet att ni alla kommer att göra ert bästa, att göra vad som är nödvändigt samtidigt som ni håller era tankar fokuserade på den övergripande uppgiften: Fred på jorden.
Var stark, var självsäker, ha tillit och behåll tron. Må den allsmäktige fadern och himlen ovanför vägleda och skydda er i ert uppdrag och må ni alla ha framtiden i åtanke.
En förenad mänsklighet med fred på jorden.