Rakkaat amerikkalaiset sotilaat,
rakkaat rauhanturvajoukot,
Kun 11.9. tapahtui, ajoin päivää myöhemmin armeijan laitokseen Gießeniin, Saksaan.
Puhuin yhdysvaltalaisen päivystäjän kanssa ja annoin hänelle muutamia liljoja.
Sanoin: "Olen perheeni kanssa syvästi pahoillani menetyksestänne. Toin teille nämä kukat osoittaakseni, että tunnemme myötätuntoa teitä kohtaan." Hän otti kukat ja sanoi: "Hyvä on, kiitos." Minä vastasin: "Mitä ikinä tapahtuikin: Älä anna vihan hallita sieluasi, veli."
Nykyään tilanne on erilainen. Maailmanlaajuinen tilanne keskittyy ilmastokysymyksiin ja tietenkin Coronaan.
Tässä maailmassa tarvitaan yhä jonkinlaista armeijaa, niin kauan kuin me kaikki taistelemme toisiamme vastaan. Minä itse haluaisin mieluummin maailman ilman aseita tai armeijoita. Mutta ainakin minä näen, että me tarvitsemme edelleen jotain sellaista. Olen YK:n rauhanturvajoukkojen ystävä ja olen oppinut yhden asian vuosien varrella. Opin, että rakkaus ojentaa kätensä vielä kerran, kun sitä purraan, mutta opin myös, että rakkaus voi puolustautua.
Te kaikki olette täällä puolustamassa demokratiaa ja vapautta. Valinnanvapautta, sydämen, sielun ja mielen vapautta.
1980-luvulla oli brittiläisen Police-yhtyeen Stingin kappale. Kappaleessa oli yksi rivi, jonka muistan selvästi:
"Uskon, että venäläisetkin rakastavat lapsiaan."
Olemme astumassa täysin uuteen aikakauteen tämän planeetan ihmiskunnalle. Vuonna 1969, kun Neil Armstrong käveli kuussa, hän sanoi meille kaikille: "Se on vain pieni askel minulle, mutta se on suuri askel ihmiskunnalle."
Nykyään me kaikki otamme osaa tähän suureen askeleeseen. Kun keskitymme siihen, että meillä ihmiskuntana on paljon enemmän yhteistä kuin meitä erottavia asioita, pystymme täysin toteuttamaan ajanjakson, jolloin sotia ei enää tarvita.
Te kaikki, jotka olette täällä tänään, työskentelette tämän tulevaisuuden käynnistämiseksi. Kyllä, vaaroja tulee olemaan. Kyllä, tulee olemaan surua. Ja KYLLÄ, tiedän, että te kaikki teette parhaanne tehdäksenne kaiken tarvittavan pitäen samalla mielenne keskittyneenä kokonaistehtävään: Rauha maan päällä.
Ole vahva, luottavainen, luottavainen ja pidä usko. Kaikkivaltias Isä ja taivaat yläpuolellanne ohjatkoot ja suojelkoot teitä tehtävässänne ja pitäkää kaikki tulevaisuus mielessänne.
Yhtenäinen ihmiskunta ja rauha maan päällä.