"Den store tåbe".

Mellem Christiania og den lille havfrue. Fredens land.
Post Reply
User avatar
brahbata
Site Admin
Posts: 3415
Joined: Fri Jan 24, 2020 4:20 am
Location: HombergOhm - Germany
Contact:

"Den store tåbe".

Post by brahbata » Tue Mar 14, 2023 1:34 pm

Image
Image


Den lille tåbe




I.


"En dag vil du blive velsignet med en drøm, som vil sætte dit liv på rette vej," sagde manu'en og syntes at finde tilfredsstillelse i at koncentrere sig om sine sko igen.




Image
Image


Lad os ikke lave et hoved - lad os lave en overvejelse.


Lige siden vi blev født, har ældre generationer på planeten Jorden båret deres frygt med sig ind i vores generationer.
Sådan var det i det gamle Rom, sådan er det i verdens største land, USA, og sådan vil det være - en dag - i en marsiansk fremtid.

Oprindelsen til sådanne handlinger er altid frygt og aldrig kærlighed.

Kærlighed befrier, forener, lindrer og helbreder. Fysisk set er det solernes kraft, som ved hjælp af kerneFUSION nærer planeterne og alt organisk liv på dem.

Frygt giver også energi. Den kalder på forsvar, lægger planer og forvirrer med andre. Vores politikere taler også dette sprog. Fysisk set er det kraften i kerne[color=green]SPLIT[color=#ffcc00].

Begge sjæletilstande, som vi kan svinge imellem, giver således energi til os. Energi, som vi nærer os selv af og danner vores mentale konstruktioner.

Vores mentale konstruktioner bestemmer vores hverdagsliv. Herved fik vi ved vores fødsel mulighed for at påvirke vores liv med hensyn til karmavirkninger i guddommelig forstand og korrigere dem om nødvendigt.

Hvis viljen hertil er til stede, følger resultatet med det samme.

Her bliver vi guidet, ledet og ledsaget af den guddommelige kærlighedskilde på alle vores skridt gennem livet.

Vi opfordres til at forme vores liv aktivt og legende. Vi væsener er skuespillere, der kommer fra en metafysisk virkelighed.


[color=#7fffd4]"Drøm dit liv - lev din drøm"[color=#ffcc00]


https://brahbata.space
https://brahbata.space/board
https://www.brahbata.space/Aquarius-Thesis.html
https://brahbata.world


Image
Image




Disse - synligt slidte og ældede af de hårde belastninger fra hvem ved hvor lang tid - var i stand til at beskrive den gamle mands rejser. De virkede ikke ubehagelige, for manu legede med tæerne under det benede, skrøbelige læder. Jeg smilede. Som teenager ejede jeg et par sko, der var en anathema for min mor. Men jeg elskede mine gamle tøfler - nok netop af den grund. Generelt bemærkede jeg, at jeg var godt bekendt med denne fremmede fremmede - fra min tidligste barndom var det altid de gamle, hvidhårede mænd, som jeg troede var oplyste.

Han syntes at ane, hvad der gemte sig bag min pande, og han foldede derfor sin egen pande. "Tåbelig er du", irettesatte han mig, for denne fremmede mand manglede tydeligvis enhver trang til ægte skældud. Bemærkelsesværdigt nok var der også kun en antydning af let beklagelse over min uforbederligt jammerlige tilværelse i hans måde at være på; en omstændighed, der gav mig et ømt håb. Selv om jeg gentagne gange havde besluttet mig for at undgå det, koncentrerede jeg mig nu om manu'en og ventede og ventede.

"Du er endnu ikke nået langt, mand, men din vej følger den sande, begavede vej," løftede han sig igen, og et øjeblik virkede det for mig, som om han havde fundet glæde ved at undervise, eller i det mindste var ved at varme op. Men jeg forestillede mig nok bare sådan noget igen, ligesom det passer til min måde at leve på.

"Din vej, brahbata, er som en slange, der er blevet fortæret" - så begyndte han at fortælle historien om svaret...




Image

II.

Når jeg husker møderne med min manu, tænker jeg altid på hans sko.

Disse sko gør i deres raskhed, deres fedtede glans, med deres slidte hæle og hullerne på de sædvanlige overbenede steder et så ynkeligt indtryk, at de allerede er et ærværdigt og charmerende syn. Og alligevel fremstår de med trodsig modstand. Det er forbavsende, at jeg lægger mærke til sådanne ting, da jeg generelt ikke har meget viden om noget, der er værd at vide om sko.

Når min manu søger kontakt med mig, foretrækker han en ubemærket skikkelse. Dette er også forbavsende, da jeg synes at genkende visse forfængelige træk hos ham. Så det ville være let for ham at opnå den nødvendige respekt fra mig ved hjælp af f.eks. en åndelig fremtoning. Han holder sig kun på afstand af ren og skær bekvemmelighed, fordi han altid bliver træt af at skifte sfære. Jeg er sikker på, at det kun er af ren dovenskab, at han bevarer en almindelig form og dermed giver den fortrinsret frem for at tilfredsstille sine forfængelige behov over for mig.

Den gamle mand gør et tankevækkende indtryk i dag.

Set i lyset gør han altid et tankevækkende indtryk, da han synes at nyde denne rolle. "Jeg spørger, med al respekt", begynder han at komplicere sagen, "om De betragter Dem selv som et oplyst menneske?" Touche. Det er det, man får, når man lader tankerne vandre. Nu gælder det om at vælge sine ord med omtanke. Jeg fornemmer, at den snedige hund er ude på noget igen. "Jeg tror, jeg kan hævde", begynder jeg tøvende at tænke, "at jeg kan lave en silhuet af verden". Nå. Jeg indrømmer, en akavet sætning. "På hvad, Brahbata, baserer du denne viden?", jubler manu'en. Der er den. Han ønsker at fange mig igen. Jeg ved det ikke. Jeg må være ved at miste forstanden...

"Jeg har læst nogle værdifulde ting og kan sætte tingene ind i en sammenhæng," svarede jeg forsigtigt - ikke uden at overraske mig selv med denne tankegang. Hvis bare jeg ikke var ved at forberede mit eget mål.


Image

"På vej mod visdom, hva'?" grinede den gamle mand. "Men du skal stadig have lidt tålmodighed, hvis du vil nå de sfærer, jeg mener. Vejen fører over et rent hjerte og over et klart hoved. Denne essens af sjældne jordarter vil gerne være godt forberedt. Du, min ven, dømmer ud fra et verdensbillede, du selv har skabt. Så du er altså verdens centrum? Er verden himlens centrum? Stor er den, der går sin egen vej, selv om den fører på afveje? Nej, Brahbata, dit hjerte er rent, men dit hoved er forvirret. Din tro og tillid gør dig stærk, men dine øjne ser kun i én retning. Åbn dit sind, lad lyset komme ind i mørket."

Hvorfor skal han altid tale så opsvulmet? Jeg forstod ham ikke helt, men jeg tror, at han nok ikke forventede mit svar. Det bedste vil være, at jeg forvirrer ham yderligere, så tænker han, og det tager altid lang tid. "Alt dette er kendt for mig", var jeg enig med manu. "Men du må huske på, at jeg har skabt dette verdensbillede som summen af mine erfaringer og resten af mit sind, og at jeg bærer i mig den hensigt og overbevisning at perfektionere det yderligere. Mit verdenssyn er bundtet som summen af min viden og er underlagt daglige ændringer i takt med, at dets komponenter ændrer sig i deres sammensætning og vægtning. Fordømmer De min søgen? Du taler ikke om den, men du giver mig fuld af skjult hån til at forstå, at jeg er lavet af ler. Hvad er så dit formål?" Jeg stillede hurtigt et modspørgsmål i en triumferende resigneret tone for at samle mig selv igen for nu.

Uforståeligt nok smilede manu'en fornøjet!

"Modig mand! Du ser virkelig ud til at ville gøre en indsats. Din klogskab er bemærkelsesværdig, og du ser ud til at være villig til at søge, og en dag vil du måske endda se. Men overvej din vej godt og spørg dig selv, hvor den fører hen. At gå alene fører til et mål, men vejen skal også vælges med omhu. Du går din rute, godt gået, men din rute er på et kort, som andre har tegnet. Du er genert, menneske, til at gå gennem livet uden kort og opdage det."

Det, jeg slet ikke kan udstå ved manu'en, er, at han siger alting så kompliceret. Ved enhver lejlighed fester han sine øjne på mit ansigt, når jeg endnu en gang kan lytte til hans visdom. Fik jeg nævnt, at han sikkert er forfængelig? Jeg ville gerne vride hans næse. Eller bare stikke tungen ud. Ikke fordi jeg ikke forstod ham, men bare for at se, hvad han så ville gøre. "Hvis du er i besiddelse af alle disse sandheder, hvorfor deler du dem så ikke med mig?" udbrød jeg trodsigt. Den gamle mand skulle først gøre noget ud af det.

Manu rystede nu på hovedet med tydelig morskab.

"Din energiske fremadstormning er et udtryk for din entusiasme og utålmodighed," blinkede han til mig. "Men du skal lære, før du kan genkende. Vejen til sandheden er delt; du må være i stand til at se krydsningerne og derefter tage dem. Det er alene op til dig at beslutte, og det er ikke let at vælge den rigtige vej. Nogle af dem er snoede og indviklede, andre synes at love et hurtigt svar. Nogle veje fører til en port, og kun den, der har fundet nøglen i sig selv, kan åbne den. En anden vej virker mørk og forvirrende, så man er bange for den, og alligevel kan den være den sande. Men de fleste af vejene", sagde min manu, "kender du ikke, og du opfatter dem ikke. Åh, nej, det er ikke som du tror, det er ikke vejene, der unddrager sig dig, det er dig alene, der træder på stedet. Men hvilken er den vej, der fører til sandheden? Hvis du nyder blomsterne på markerne, så stop op og nyd deres yndefulde pragt. Har du lyst til at spørge om blomsternes betydning? Jamen så lad dem fortryller dig, men glem ikke at være taknemmelig for, at de åbenbarer sig for dig, udfolder al deres pragt og strækker deres sarte blomsterdrømme op mod himlen. Tag alt dette som en gave, forstå det, før du stiller spørgsmål om sandheden. Pas på, brahbata," han vævede sit net omkring mig, "at spørge om sandheden. Men planlæg din vej og del vejen op i etaper og disse igen og igen. Hvil og overvej. men vandre, hvor det behager dig."

"Jeg har måske lyst til at vandre," sagde jeg, "men filosofi alene fører mig ingen vegne. Du har sikkert ret, min manu, men er der ikke et brugbart svar?" Han er tydeligvis forvirret.



Image

III.

Man skal være forsigtig med en forvirret verdenslærer.

Hvis min manu ellers er ret sublim og betænksom i sin omgang med mig, har han en tendens til, når han først er fanget af sig selv, at gå fra den hundredte til den tusindte. Jeg må konstant gøre ham opmærksom på min forholdsvis verdslige bekymring, ellers vil han fortabe sig i metafysikkens og andre spekulative videnskabers transcendentale felter. Selv om han hele tiden må understrege sit valg, giver meget af det, han siger, mening for mig, hvilket ikke er overraskende, da de som regel alligevel er gamle hatte. Tilsyneladende havde han tolket mit provokerende anvendte spørgsmål som en misfornøjelse, for ellers kunne hans kritisk udforskende blik ikke forklares.

"Jeg tror ikke, du er klar til at tage af sted," sagde manu'en og rev mig ud af mine tanker. "Du ligner et kvik barn, men du kan stadig kun kravle, drikker kun din sædvanlige drik og spiser kun din sædvanlige mad. Og nu forlanger du af mig, af alle mennesker, et nyttigt svar. Tag dig god tid og åbn dit sind for ånden, så kan du nå verden. Med tiden vil du få din nyttige viden", smilede manu'en nu opmuntrende til mig, "begær den, menneske, som en skat og længes efter den. Du vil med visdom genkende de nyttige på vejen til svaret og de mindre nyttige på samme måde. Men når du først har opsporet det sande spor, så følg det videre.


Image

I sin værdighed virker han så overbevist om sig selv, at jeg kunne skrige højt. Men da han er nødt til at bruge en stor del af sin koncentration på at se værdig ud, kan jeg måske alligevel lokke ham ud af sin reservation. "Du vil ikke lade mig spise af kundskabens træ", kradser jeg, "men du vil i næste åndedrag bebrejde mig netop dette, min mangel, i næste åndedrag! Et mesterværk. I det rigtige øjeblik var jeg nærmest ved at overse det irriterede glimt i manuens øjne - for jeg var betaget af det stærke sproglige udtryk og mine ords enkelhed. Det havde han ikke regnet med. Nu har jeg ham i mit greb, og han bliver nok nødt til at blive klarere. Når alt kommer til alt, er spillegæld æresgæld, og det, der gælder for spil, gælder bestemt også for viden. Først får man mundvandet til at løbe i vand, og så trækker man sig tilbage - tænk sig om!

Endnu en gang rystede manu'en på hovedet og smilede. "Jeg mente bare, at du skal væbne dig med tålmodighed. Frøet skal først spire, før du kan begynde at høste. Du og jeg, Brahbata, har tid, meget tid. Begynd at søge efter svaret, men begynd din søgen der, hvor den vil give dig gavn. Manu'en nærmede sig mig nu så langt, at jeg mærkede hans ånde på mit bryst. Hans blik syntes at ville gennembore mig indtrængende, mens han fortsatte med at tale formanende: "Ja, vi har al tid i verden. Men udnyt din tid godt, spild den ikke. Men hvad du spilder den med, og hvad du bruger den til, må og skal du finde ud af. Det er alt, hvad jeg har at sige til Dem. Begynd at finde din vej og følg den", manu'en dominerede mig og var sikkert kun alt for klar over sin lidt teatralske virkning på mig. Ikke desto mindre blev han ved med at tale. "Fra tid til anden vil jeg være din følgesvend, dele min mad med dig og bryde mit brød med dig. Nøglen til porten til din verden ligger dybt begravet i dig, find den og brug den, når tiden er inde.

Med disse ord forsvandt manu'en i en lyserød sky, klar til scenen, for endelig at kræve den respekt, jeg længe havde savnet. Jeg ved ikke, hvordan han gjorde det, men han må have forberedt en slags para-suggestiv-hypnotisk Leipzig alt muligt i mit kranie. Magikere og andre jonglører har altid været et mysterium for mig.

"Støv til støv," hviskede jeg efter ham. I det mindste var det mørkt, ellers manglede manu'en de mest minimale spirituelle krav. Ikke engang laserblink eller sfæriske lyde kunne man høre.




Jeg var imponeret.



Den lille tåbe.
Lyd mp3-fil.

https://brahbata.space/Audio/The_little ... anish).mp3




Image
Image
Image

We are not human beings having a spiritual experience - we are spiritual beings having a human experience.
So, I've decided to take my work back on the ground, to stop you falling into the wrong hands.
Life is a videogame. Reality is a playground. It's all about experience and self-expression.
ZEN is: JOYFULLY walking on a never-ending path that doesn't exist.
They tried to bury us. What they didn't know - we were seeds.
In the descent from Heaven, the feather learns to fly.
Ideally, we get humble when we travel the Cosmos.
After school is over, you are playing in the park.
Although, life is limited - Creation is limitless.
Fuck you Orion, Zetas and your evil allies.
Seeing is believing. I do. *I shape*.
'EARTH' without 'ART' is just 'EH'.
Best viewed with *eyes closed*.
Space. It's The final Frontier.
Real eyes realize real lies.
Creator and Creation.
We are ONE.
I AM.

Image
Image
Image

Image
Image

brahbata.space

Image

Post Reply