Anerkendelse – Lærer

Mellem Christiania og den lille havfrue. Fredens land.
Locked
User avatar
brahbata
Site Admin
Posts: 3415
Joined: Fri Jan 24, 2020 4:20 am
Location: HombergOhm - Germany
Contact:

Anerkendelse – Lærer

Post by brahbata » Wed Sep 22, 2021 12:31 pm

Image
Image


Teacher

Alle fænomener er til undervisning. Alle væsener er vores lærere. Vi forstår os selv måske bedst, når vi betragter alle de indtryk, der nærmer sig vores inderste selv, som en mulighed for at lære. I denne søgen efter viden er vores holdning til de indtryk, vi møder, afgørende. Et træ er måske bare et træ for den Ene, mens den søgende kan se det som et væsen født af uvidenhed, ligesom os selv, og derefter følge og REALISERE impulsen til at vokse og trives. Vi kan nok lettest genkende og selvreflektere, selv når vi forstår vores tænkning, følelse og handling som reaktioner på vores sanseindtryk. På den måde er årsag og virkning ombyttet i vores OPLEVELSE, og vi sættes i den dyrebare og udbytterige position at blive opmærksomme på alt værens determinisme. Ethvert følende væsen, vi møder på vores vej, er nyttigt for vores modning og er aldrig sendt "tilfældigt".

Image

Det er kun i beskuerens øje, om vi er hurtige og skødesløse i vores møder eller om vi ønsker at forstå den underliggende metafysiske betydning af hver enkelt oplevelse. Efter min erfaring sker dette hovedsageligt ved den metode, at vi - i direkte kontakt og oplevelse af et "du" - reflekterer over vores inderste følelser og tanker for at erkende karakteren af den instruktion og undervisning, vi oplever. Kun vores frygt for ikke at blive elsket for vores egen skyld gør os mistænksomme og arrogante. Vi følger det falske ego's motiv ved at tro, at vi kan fornemme kærlighed gennem selvudfoldelse og konfrontation på et intellektuelt plan. ÆGTE kærlighed og VIRKELIG anerkendelse finder imidlertid sted i hjertet, og derfor kan vores væsens motiver også komme derfra.
Tiggeren i vejkanten er måske blot en tigger for den uforsigtige, der har en individuel historie bag sig og bærer på en historie, der har gjort hans skæbne til det, han "er" nu. Den opmærksomme person kan derimod reflektere over den uendelige mangfoldighed af menneskeliv; han kan være taknemmelig for, at denne tigger minder ham om behovet for ærlig og oprigtig medfølelse; han kan erkende det værdifulde i sin egen - i bedste fald materielt sikrede - position i sit liv; han kan også se det fælles med denne tigger, som længes lige så meget efter kærlighed og lykke som han selv. Og endelig kan hans indsigt omsættes til handling - ved at give tiggeren almisser. Afgørende for erkendelsen af ens egen moralske modenhed og personlige udvikling er den meditation, som man skal praktisere og øve sig i konstant. Meditation forstås også som "kontemplation", og jeg synes, at dette begreb udførligt beskriver det, der synes at være vigtigt i en kontemplativ stemning. Den, der "synker", lytter til sin indre stemme og overvejer stille og roligt sin indre oplevelse, mens han er udsat for sansernes stimuli. På denne måde bliver udøveren hurtigt opmærksom på alt livets indbyrdes forbundethed og erkender sig selv som uadskilleligt forbundet med alt, hvad der er. At "opleve" Gud finder ALTID sted i Nuet, dvs. i alle vores daglige liv. Fokusering på Nuet kan klogt nok omfatte det konstante, indre spørgsmål: "HVORFOR oplever jeg dette eller hint lige nu? HVAD kan min oplevelse betyde for mig lige nu? HVORDAN kan jeg genkende en mening i denne oplevelse? HVEM er jeg?"
Image

Min erfaring er, at det at se livet som en lære ikke kun er gavnligt for et roligt og afbalanceret sind, men fører snarere til sindsro og fred i hjertet. Spændinger opfattes som midlertidige impulser, der opfylder deres - på en eller anden måde - formål, selv om dette formål for det meste er lukket for os i første omgang. Indrømmet: erkendelse i nuet er nogle gange svært at realisere. Derfor er det af største vigtighed for den ægte udøver at trække sig tilbage til et roligt og hjemligt sted for regelmæssig meditation. Meditation kan følge en række forskellige metoder; personligt bruger jeg betydningsfulde øjeblikke med refleksion over mine tidligere erfaringer. På denne måde kan jeg ofte i tilbageblik genkende den mulige betydning af en oplevelse, som i første omgang - i den direkte oplevelse - forblev lukket for mig. En løbende "undersøgelse" af mine egne erfaringer og en permanent undersøgelse af mine egne motiver og de deraf følgende handlinger fører direkte og umiddelbart til tilfredshed.

Image

Det er min erfaring, at det at se livet som en lære ikke kun er gavnligt for et roligt og afbalanceret sind, men fører snarere til sindsro og fred i hjertet. Spændinger opfattes som midlertidige impulser, der opfylder deres - på en eller anden måde - formål, selv om dette formål for det meste er lukket for os i begyndelsen. Indrømmet: erkendelse i nuet er nogle gange svært at realisere. Derfor er det af største vigtighed for den ægte udøver at trække sig tilbage til et roligt og hjemligt sted for regelmæssig meditation. Meditation kan følge en række forskellige metoder; personligt bruger jeg betydningsfulde øjeblikke med refleksion over mine tidligere erfaringer. På denne måde kan jeg ofte i tilbageblik genkende den mulige betydning af en oplevelse, som i første omgang - i den direkte oplevelse - forblev lukket for mig. En løbende "undersøgelse" af mine egne erfaringer og en permanent undersøgelse af mine egne motiver og de deraf følgende handlinger fører direkte og umiddelbart til tilfredshed.Erkendelsen sker, når vi lytter til vores hjerte og mistro til åndens forvirring, idet vi tester med jævnhed. Herigennem modnes vi til mesterskab og udvikler ydmyghedens umådeligt gavnlige dyd. Må vi alle forstå vores oplevelser og møder som et middel til at nå et mål, nemlig at lære os selv at kende - ved at forstå alt, hvad der sker i og omkring os, som en kontinuerlig undervisning.

"Jeg har selv opnået oplysning - hvis elev skal jeg kalde mig selv? Jeg er selv den uforlignelige lærer."

Gautama Buddha



Image
Image
Image
Image

We are not human beings having a spiritual experience - we are spiritual beings having a human experience.
So, I've decided to take my work back on the ground, to stop you falling into the wrong hands.
Life is a videogame. Reality is a playground. It's all about experience and self-expression.
ZEN is: JOYFULLY walking on a never-ending path that doesn't exist.
They tried to bury us. What they didn't know - we were seeds.
In the descent from Heaven, the feather learns to fly.
Ideally, we get humble when we travel the Cosmos.
After school is over, you are playing in the park.
Although, life is limited - Creation is limitless.
Fuck you Orion, Zetas and your evil allies.
Seeing is believing. I do. *I shape*.
'EARTH' without 'ART' is just 'EH'.
Best viewed with *eyes closed*.
Space. It's The final Frontier.
Real eyes realize real lies.
Creator and Creation.
We are ONE.
I AM.

Image
Image
Image

Image
Image

brahbata.space

Image

Locked