Den lilla dåren

Solen skiner vänligt och jämlikt på alvernas land.
Locked
User avatar
brahbata
Site Admin
Posts: 3415
Joined: Fri Jan 24, 2020 4:20 am
Location: HombergOhm - Germany
Contact:

Den lilla dåren

Post by brahbata » Wed Jun 23, 2021 9:56 pm

Image
Image


Den lilla dåren



I.


"En dag kommer du att bli välsignad med en dröm som kommer att sätta ditt liv på rätt väg", sa manu och verkade finna tillfredsställelse i att koncentrera sig på sina skor igen.

Dessa - som var synligt slitna och åldrade av de hårda påfrestningarna under vem vet hur lång tid - kunde väl beskriva den gamle mannens resor. De verkade inte vara obekväma, för manu lekte med tårna under det beniga, bräckliga lädret. Jag log. Som tonåring ägde jag ett par skor som var en skymf för min mor. Men jag älskade mina gamla tofflor - förmodligen av just den anledningen. Överhuvudtaget märkte jag att jag var väl bekant med denna märkliga främling - från min tidigaste barndom var det alltid dessa gamla, vithåriga män som jag trodde var upplysta.

Han tycktes ana vad som dolde sig bakom min panna och han vek därför sin egen panna. "Dåraktig är du", tillrättavisade han mig, för denna främmande främling saknade uppenbarligen all drivkraft för riktiga skällsord. Anmärkningsvärt nog fanns det också bara en antydan till lätt beklagande av min oförbätterligt bedrövliga tillvaro i hans sätt; en omständighet som gav mig ett ömt hopp. Även om jag upprepade gånger hade beslutat mig för att undvika det, koncentrerade jag mig nu på manu, väntade och väntade.

"Du har ännu inte gått långt, men din väg följer den sanna, begåvade vägen", lyfte han igen och för ett ögonblick verkade det som om han hade funnit glädje i att undervisa, eller åtminstone höll på att värma upp. Men jag har nog bara inbillat mig något sådant igen, precis som det passar mitt sätt att leva.

"Din väg, brahbata, är som en uppslukad orm" - så började han berätta historien om svaret...




Image

II.

När jag minns mötena med min manu tänker jag alltid på hans skor.

Dessa skor, med sin raskhet, sin feta glans, med sina slitna klackar och hålen på de vanliga överbeniga platserna, ger ett så patetiskt intryck att de redan är en ärevördig och charmig syn. Och ändå dyker de upp med trotsigt motstånd. Det är förvånande att jag lägger märke till sådana saker, eftersom jag i allmänhet har liten kunskap om något värt att veta om skor.

När min manu söker kontakt med mig föredrar han att vara diskret. Detta är också förvånande, eftersom jag tycks känna igen vissa fåfänga drag hos honom. Det skulle alltså vara lätt för honom att vinna den nödvändiga respekten från mig genom ett andligt utseende, till exempel. Han håller sig bara på avstånd från sådana saker av ren bekvämlighet, eftersom bytet av sfär alltid tröttar ut honom. Jag är säker på att det bara är av ren lathet som han behåller en vanlig form och därmed ger den företräde framför att tillfredsställa sina fåfänga behov gentemot mig.

Den gamle mannen gör ett tankeväckande intryck i dag.

I ljuset gör han alltid ett eftertänksamt intryck, eftersom han verkar trivas i sin roll. "Jag frågar, med all respekt", börjar han komplicera saken, "om ni anser er vara en upplyst person?" Touche. Det är vad man får när man låter tankarna vandra. Nu gäller det att välja sina ord klokt. Jag känner att den listiga hunden har något på gång igen. "Jag tror att jag kan hävda", börjar jag tveksamt tänka, "att jag kan göra en siluett av världen". Nåväl. Jag medger att det är en besvärlig fras. "På vad, Brahbata, baserar du denna kunskap?" gläds manuen. Där är den. Han vill fånga mig i en fälla igen. Jag vet inte. Jag måste vara på väg att förlora förståndet...

"Jag har läst en del värdefulla saker och kan sätta saker och ting i sitt sammanhang", svarade jag försiktigt - inte utan att förvåna mig själv med denna sinnesnärvaro. Om jag bara inte höll på att förbereda mitt eget mål.


Image

"På väg mot vishet, alltså?", hånade killen. "Men du måste fortfarande ha lite tålamod om du vill nå de sfärer jag menar. Vägen leder över ett rent hjärta och över ett klart huvud. Denna essens av sällsynta jordarter vill vara väl förberedd. Du, min vän, dömer utifrån en världsbild som du själv har skapat. Så du är världens centrum? Är världen himlens centrum? Stor är den som går sin egen väg, även om den leder vilse? Nej, Brahbata, ditt hjärta är rent men ditt huvud är förvirrat. Din tro och tillit gör dig stark, men dina ögon ser bara åt ett håll. Öppna ditt sinne, låt ljuset komma in i mörkret."

Varför måste han alltid prata så svullet? Jag förstod inte riktigt vad han sa, men jag tror att han förmodligen inte förväntade sig mitt svar. Det bästa blir nog att jag förvirrar honom ytterligare, då tänker han och det tar alltid lång tid. "Allt detta är känt för mig", höll jag med manu. "Men du måste komma ihåg att jag har skapat denna världsbild som summan av mina erfarenheter och resten av mitt sinne och att jag inom mig bär på intentionen och övertygelsen att ytterligare förfina den. Min världssyn är paketerad som summan av min kunskap och är föremål för dagliga förändringar i takt med att dess beståndsdelar förändras i sin sammansättning och viktning. Fördömer ni mitt sökande? Ni talar inte om det, men ni ger mig, full av dolt hån, att förstå att jag är gjord av lera. Vad är då ditt syfte?" Jag ställde snabbt en motfråga i en triumferande uppgiven ton för att för tillfället samla mig igen.

Manu log roat och var road av det obegripliga!

"Modig man! Du verkar verkligen vilja anstränga dig. Din klurighet är anmärkningsvärd och du verkar vara villig att söka och en dag kanske du till och med vill se. Tänk dock väl över din väg och fråga dig själv vart den leder. Att gå ensam leder till en destination, men vägen måste också väljas med omsorg. Du går din väg, bra gjort, men din väg finns på en karta som andra har ritat. Du är blyg, människa, att gå genom livet utan karta och upptäcka det."

Vad jag inte tål med manu överhuvudtaget är att han säger allting så komplicerat. Vid varje tillfälle frossar han med ögonen i mitt ansikte, när jag än en gång kan lyssna till hans visdom. Har jag nämnt att han förmodligen är fåfäng? Jag skulle vilja vrida honom på näsan. Eller bara sticka ut min tunga. Inte för att jag inte förstod honom, utan bara för att se vad han skulle göra då. "Om du är i besittning av alla dessa sanningar, varför delar du inte med dig av dem till mig?" Jag utropade trotsigt. Den gamle mannen borde göra något av det först.

Manu skakade nu på huvudet av uppenbart nöje.

"Att du rusar fram med energi är ett uttryck för din entusiasm och otålighet", blinkade han till mig. "Men du måste lära dig innan du kan känna igen dig. Vägen till sanningen är uppdelad; du måste kunna se korsningarna och sedan ta dem. Detta är enbart upp till dig att avgöra och att välja rätt väg är inte lätt. En del av dem är slingrande och invecklade, andra verkar lova ett snabbt svar. Vissa vägar leder till en port och endast den som har hittat nyckeln inom sig själv kan öppna den. En annan väg verkar mörk och förvirrande, så att du är rädd för den, och ändå kan den vara den sanna vägen. Men de flesta av vägarna", sade min manu, "känner du inte till och du uppfattar dem inte. Åh, nej, det är inte som du tror, det är inte vägarna som undviker dig, det är du ensam som trampar på platsen. Men vilken är den väg som leder till sanningen? Om du njuter av blommorna på fälten, stanna upp och njut av deras graciösa prakt. Känner du för att fråga om blommornas betydelse? Nåväl, låt dem förtrolla dig, men glöm inte bort att vara tacksam för att de avslöjar sig för dig, att de utvecklar all sin prakt och sträcker sina delikata blomsterdrömmar mot himlen. Ta allt detta som en gåva, förstå det innan du ställer frågor om sanningen. Akta dig, brahbata," han vävde sitt nät runt mig, "för att fråga efter sanningen. Men planera din väg och dela upp vägen i etapper och dessa om och om igen. Vila och fundera. Men vandra där det behagar dig."

"Jag kanske vill vandra", sade jag, "men filosofi ensam leder mig ingenstans. Du har säkert rätt, min manu, men finns det inget användbart svar?" Han är uppenbarligen förvirrad.



Image

III.

Man måste vara försiktig med en förvirrad världslärare.

Om min manu annars är ganska sublim och eftertänksam i sitt umgänge med mig, tenderar han, när han väl är fängslad av sig själv, att gå från den hundradeliga till den tusendeliga. Jag måste ständigt påpeka för honom min jämförelsevis världsliga angelägenhet, annars kommer han att gå vilse i metafysikens och andra spekulativa vetenskapers transcendentala fält. Även om han ständigt måste betona sitt val, är mycket av det han säger begripligt för mig, vilket inte är förvånande, eftersom de oftast ändå är gamla hattar. Tydligen hade han tolkat min provocerande använda fråga som ett missnöje, för annars kunde hans kritiskt utforskande blick inte förklaras.

"Jag misstänker att du inte är redo att åka", ryckte manu mig ur mina tankar. "Du liknar ett piggt barn, men du kan fortfarande bara krypa, dricker bara din vanliga dryck och äter bara din vanliga mat. Och nu kräver du av mig, av alla människor, ett användbart svar. Ta din tid och öppna ditt sinne för anden, då kan du nå världen. Med tiden kommer du att få din användbara kunskap", log manu nu uppmuntrande mot mig, "begär den, människa, som en skatt och längtar efter den. Du kommer klokt nog att känna igen de hjälpsamma på vägen till svaret och de mindre hjälpsamma på samma sätt. Men när du väl har spårat upp den sanna vägen, följ den vidare.


Image

I sin värdighet verkar han så övertygad om sig själv att jag skulle kunna skrika högt. Men eftersom han måste ägna en stor del av sin koncentration åt att se värdig ut, kan jag kanske locka honom ur sin reserv trots allt. "Du låter mig inte äta av kunskapens träd", kråmade jag, "men du kommer att förebrå mig för just detta, min brist, i nästa andetag! Ett mästerverk. I rätt ögonblick missade jag nästan den irriterade glimten i manuens ögon - eftersom jag var hänförd av det kraftfulla språkliga uttrycket och enkelheten i mina ord. Det hade han inte räknat med. Nu har jag honom i mitt grepp och han måste förmodligen bli tydligare. När allt kommer omkring är spelskulder hedersskulder, och det som gäller för spel gäller förvisso också för kunskap. Först får man munnen att vattnas och sedan drar man sig tillbaka - tänk på det!

Återigen skakade manu på huvudet och log. "Jag menade bara att du måste öva dig i tålamod. Fröet måste först gro innan du kan börja skörda. Du och jag, Brahbata, har tid, mycket tid. Ge dig ut på jakt efter svaret, men börja ditt sökande där det kommer att ge dig nytta. Manu närmade sig nu mig så långt att jag kände hans andedräkt mot mitt bröst. Hans blick tycktes vilja genomborra mig påträngande medan han fortsatte att tala förmanande: "Ja, vi har all tid i världen. Men använd er tid på ett bra sätt, slösa inte bort den. Men vad du slösar bort den med och vad du använder den med måste och kommer du att få reda på. Detta är allt jag har att säga er. Börja hitta din väg och följ den sedan", manu dominerade mig och var förmodligen bara alltför medveten om sin lätt teatraliska effekt på mig. Trots detta fortsatte han att prata. "Från tid till annan kommer jag att vara din följeslagare, jag kommer att dela min mat med dig och bryta mitt bröd med dig. Nyckeln till porten till din värld ligger djupt begravd inom dig, hitta den och använd den när tiden är inne.

Med dessa ord deflagrerade manu i ett rosa moln, redo för scenen, för att äntligen kräva den respekt jag länge saknat. Jag vet inte hur han gjorde det, men han måste ha förberett något slags para-suggestivt-hypnotiskt Leipzig allt möjligt i min skalle. Magiker och andra jonglörer har alltid varit ett mysterium för mig.

"Damm till damm", viskade jag efter honom. Det var åtminstone mörkt, annars saknade manu de mest minimala andliga krav. Inte ens laserblixtar eller sfäriska ljud kunde höras.
.



Jag var imponerad.



Den lilla dåren.
Ljud mp3-fil.

https://brahbata.space/Audio/The_little ... edish).mp3





Image
Image
Image

We are not human beings having a spiritual experience - we are spiritual beings having a human experience.
So, I've decided to take my work back on the ground, to stop you falling into the wrong hands.
Life is a videogame. Reality is a playground. It's all about experience and self-expression.
ZEN is: JOYFULLY walking on a never-ending path that doesn't exist.
They tried to bury us. What they didn't know - we were seeds.
In the descent from Heaven, the feather learns to fly.
Ideally, we get humble when we travel the Cosmos.
After school is over, you are playing in the park.
Although, life is limited - Creation is limitless.
Fuck you Orion, Zetas and your evil allies.
Seeing is believing. I do. *I shape*.
'EARTH' without 'ART' is just 'EH'.
Best viewed with *eyes closed*.
Space. It's The final Frontier.
Real eyes realize real lies.
Creator and Creation.
We are ONE.
I AM.

Image
Image
Image

Image
Image

brahbata.space

Image

Locked