Kännedom – Lärare

Solen skiner vänligt och jämlikt på alvernas land.
Locked
User avatar
brahbata
Site Admin
Posts: 3415
Joined: Fri Jan 24, 2020 4:20 am
Location: HombergOhm - Germany
Contact:

Kännedom – Lärare

Post by brahbata » Sun Sep 05, 2021 10:27 am

Image
Image


Teacher

Alla fenomen är till för undervisning. Alla varelser är våra lärare. Vi förstår oss själva kanske bäst när vi betraktar alla intryck som närmar sig vårt innersta jag som en möjlighet att lära oss. I detta sökande efter kunskap är vår inställning till de intryck vi möter avgörande. Ett träd kanske bara är ett träd för den ende, medan sökaren kan se det som en varelse född av okunnighet, precis som vi själva, och sedan följa och REALISERA impulsen att växa och frodas. Vi kan förmodligen lättast känna igen och självreflektera även när vi förstår vårt tänkande, vårt känna och vårt handlande som reaktioner på våra sinnesintryck. På så sätt byts orsak och verkan ut i vår ERFARENHET och vi försätts i den värdefulla och lönsamma positionen att bli medvetna om allt varandes bestämdhet. Varje kännande varelse som vi möter på våra vägar är användbar för vår mognad och skickas aldrig "av en slump".

Image

Det ligger bara i betraktarens öga om vi är snabba och slarviga i våra möten eller om vi vill förstå den underliggande metafysiska innebörden av varje upplevelse. Enligt min erfarenhet sker detta främst genom den metod som vi - i direkt kontakt och erfarenhet av ett "du" - reflekterar över våra innersta känslor och tankar för att känna igen karaktären av den instruktion och undervisning vi upplever. Endast vår rädsla för att inte bli älskade för vår egen skull gör oss misstänksamma och arroganta. Vi följer det falska egots motiv genom att tro att vi kan känna kärlek genom självuttryck och konfrontation på en intellektuell nivå. ÄRLIG kärlek och VERKLIGT erkännande sker dock i hjärtat och därför kan motivationen i vårt väsen också komma därifrån.
Tiggaren vid vägkanten kan helt enkelt vara en tiggare för den oförsiktige, som har en individuell historia bakom sig och bär med sig en historia som har gjort att hans öde har blivit det han "är" nu. Den uppmärksamme personen kan å andra sidan reflektera över det mänskliga livets oändliga variation; han kan vara tacksam för att tiggaren påminner honom om behovet av ärlig och uppriktig medkänsla; han kan inse det värdefulla i sin egen - i bästa fall materiellt säkrade - position i sitt liv; han kan också se det gemensamma med tiggaren som längtar efter kärlek och lycka lika mycket som han själv. Och slutligen kan hans insikter omsättas i handling - genom att ge tiggare allmosor. Avgörande för insikten om den egna moraliska mognaden och den personliga utvecklingen är den meditation som man ska utöva och praktisera ständigt. Meditation förstås också som "kontemplation" och jag tycker att denna term utförligt beskriver det som verkar vara viktigt i en kontemplativ stämning. Den som "sjunker ner" lyssnar till sin inre röst och begrundar i lugn och ro sin inre erfarenhet samtidigt som han utsätts för sina sinnens stimuli. På detta sätt blir utövaren snabbt medveten om allt livets sammankoppling och erkänner sig själv som oskiljaktigt förknippad med allt som är. Att "uppleva" Gud sker ALLTID i nuet, det vill säga i alla våra dagliga liv. Att fokusera på nuet kan klokt nog inkludera den ständiga, inre frågan: "Varför upplever jag detta eller det just nu? VAD kan min upplevelse betyda för mig just nu? HUR känner jag igen en mening i den upplevelsen? VEM är jag?"


Image

Min erfarenhet är att se livet som en undervisning inte bara gynnar ett lugnt och balanserat sinne, utan leder snarare till lugn och frid i hjärtat. Spänningar uppfattas som tillfälliga impulser som uppfyller sitt - på något sätt - syfte, även om detta syfte till en början oftast är stängt för oss. Beviljas: Erkännande i nuet är ibland svårt att förverkliga. Därför är det av yttersta vikt för den sanna utövaren att dra sig tillbaka till en lugn och hemtrevlig plats för regelbunden meditation. Meditation kan följa en mängd olika metoder; personligen använder jag betydande stunder av reflektion över mina tidigare erfarenheter. På detta sätt inser jag ofta i efterhand den möjliga innebörden av en gjord erfarenhet som först - i direkt erfarenhet - förblev stängd för mig. En kontinuerlig "undersökning" av mina egna erfarenheter och ett ständigt ifrågasättande av mina egna motiv och de handlingar som följer av detta leder direkt och omedelbart till tillfredsställelse.Erkännandet sker när vi lyssnar på våra hjärtan och misstror andens förvirring och prövar med jämnmod. Genom detta mognar vi till mästerskap och utvecklar ödmjukhetens oändligt lönsamma dygd. Måtte vi alla förstå våra erfarenheter och våra möten som ett medel för att nå ett mål, nämligen att lära känna oss själva - genom att förstå allt som händer i och omkring oss som kontinuerlig undervisning.

"Jag har själv uppnått upplysning - vems elev ska jag kalla mig? Jag är själv den ojämförliga läraren."

Gautama Buddha "



Image
Image
Image
Image

We are not human beings having a spiritual experience - we are spiritual beings having a human experience.
So, I've decided to take my work back on the ground, to stop you falling into the wrong hands.
Life is a videogame. Reality is a playground. It's all about experience and self-expression.
ZEN is: JOYFULLY walking on a never-ending path that doesn't exist.
They tried to bury us. What they didn't know - we were seeds.
In the descent from Heaven, the feather learns to fly.
Ideally, we get humble when we travel the Cosmos.
After school is over, you are playing in the park.
Although, life is limited - Creation is limitless.
Fuck you Orion, Zetas and your evil allies.
Seeing is believing. I do. *I shape*.
'EARTH' without 'ART' is just 'EH'.
Best viewed with *eyes closed*.
Space. It's The final Frontier.
Real eyes realize real lies.
Creator and Creation.
We are ONE.
I AM.

Image
Image
Image

Image
Image

brahbata.space

Image

Locked